

Jizerskou dráhou bývá někdy označován železniční úsek vedoucí z Liberce do Harrachova přes Vratislavice, Jablonec nad Nisou, Smržovku, Tanvald a Kořenov. Jméno vešlo v povědomí zejména poté, co na tomto úseku na konci 90. let 20. století provozovala dopravu stejnojmenná soukromá společnost.
Zvláště technicky zajímavý je úsek Tanvald - Kořenov, který byl otevřen roku 1902. Z Kořenova trať kdysi pokračovala po dodnes existujících kolejích dále do tehdejšího Pruska - dnes Polska. V současnosti končí ve stanici Harrachov, kde dopravu umožnila územní výměna s tehdejší PLR. O znovuotevření polské části trati se uvažuje od 90. let minulého století. V posledních letech bylo sice vypraveno několik "výletních vlaků", ale vzhledem ke špatnému stavu tratě na polském území se nedaří trať plně zprovoznit.
Velkou nadějí do budoucna je projekt, který se již začíná rozjíždět, a to Regiotram NISA, který ve finále počítá se zprovozněním tratě Žitava - Sklářská Poreba.
Úsek Tanvald - Kořenov byl v minulosti proslulý zejména pro unikátní ozubnicový systém, který vlakům umožňoval překonávat strmý horský terén. Technickou památkou je celá trať, zejména 932 metrů dlouhý tunel mezi Dolním Polubným a Kořenovem, na jehož stavbu bylo použito na 20 tun dynamitu. Zajímavý je také 25 metrů vysoký viadukt u Zeleného údolí v Kořenově. Další zajímavostí je, že vlakové nádraží v Kořenově vzniklo na náspu, jenž byl vytvořen 800 000 kubickými metry zeminy.
Celá Jizerská dráha patří zajisté k technickým kuriozitám a je hojně vyhledávána příznivci železniční historie. Na této trati byl také natáčen film Kalamita (režie Věra Chytilová).
Ozubnicová železniční trať Tanvald - Kořenov je technickým unikátem. Byla postavena pro překonání velkého výškového rozdílu mezi stanicemi Tanvald (459 m n.m.) a Kořenov (701 m n.m.). Celkové stoupání na trati dosahuje až 58 promile, což je nejvíce v celé České republice.
Pro překonání strmého stoupání byl na trati použit Abtův systém ozubnice. Ten používá dva ozubené hřebeny, které jsou vzájemně posunuty tak, aby zuby jednoho zapadaly do mezer druhého. To zajišťuje plynulejší chod a vyšší bezpečnost při pohybu ozubnicové lokomotivy.
V současnosti je ozubnicová trať využívána jak pro běžnou dopravu, tak pro speciální nostalgické jízdy s historickými ozubnicovými soupravami. Tyto nostalgické jízdy se těší velké oblibě mezi turisty i železničními nadšenci.
Na trati Tanvald - Kořenov - Harrachov se nachází řada technicky zajímavých objektů:
Pro milovníky železnice představuje tato trať skutečný skvost. Kromě technických zajímavostí nabízí také překrásné výhledy na okolní krajinu Jizerských hor a Krkonoš, které jsou zvláště působivé v zimní sezóně.
Více informací o trati a jízdách historických vlaků můžete získat na www.zubacka.cz nebo v Infocentru Kořenov na www.jizerkyprovas.cz.
Zahájení provozu na úseku Liberec - Jablonec nad Nisou jako součást Jizerské dráhy.
Prodloužení trati z Jablonce nad Nisou do Tanvaldu.
Zahájení stavby ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova; stavbou byl pověřen inženýr Emil Strub.
1. července slavnostní otevření ozubnicové trati Tanvald - Kořenov - zemská hranice. Současně otevřena i část trati na německém (pruském) území.
První postupná modernizace trati, nahrazení parních ozubnicových lokomotiv motorovými vozy.
Znovuobnovení provozu v úseku Kořenov - Harrachov. Trať do Polska zůstává neaktivní pro běžný provoz.
Na trati začíná provozovat dopravu soukromá společnost Jizerská dráha.
Zařazení trati mezi technické památky České republiky, zahájení pravidelných nostalgických jízd s historickými vozidly.